ارگنه کؤن – نوروز جشن مشترک جهان تورک


نوروز جشن مشترک جهان تورک

آغاز بیداری طبیعت در بهار بدون شک برای تورکان که خاک را سر آغاز طبیعت می دانستند با اهمیت ترین روز به شمار می رفت . نوروز در جهان چهناور تورک و برخی ملل همسایه همه ساله جشن گرفته می شود ایده نوروز ریشه در مذهب ، اعتقادات ملی ، حافظه مشترک ، سنن احساسات و مهمترین حادثه طبیعت که در رندگی فرد جامعه تاثیر دارد شکل می گیرد.

برخی از اسامی نوروز در جهان تورک عبارتند از:

نوروز( به کسره ن) ، ناوروز، سولطان نوروز(به کسره ن) سولطان ناورز ، ناورز(به کسره ر)،نوریس(به کسره ن)، اولوسون اولو گؤنؤ، اولو گؤن ،ارگنه کؤن ، چاغان ، بز قورت، ایلک یاز یرتوسو، بابو مارتا ، کؤرکلؤ مارتا ، یئنی گؤن، مارت دوقوز مرکه، مئیرام، نارتوقان، نارتاوان، آلتای کوردؤگنی ، یورؤک بایرامی ، موریس و ……………..

جشن نوروز یا ارگنه گون از مهمترین جشن های جهان تورک است . می توان گفت نوروز ریشه در سنت ها و فرهنگ تورک دارد و دارای قدمتی پنج هزار ساله است.

نوروز آتشی است نوروز آتشی است که کوههای آهنین سرزمین وسیع تورکان را ذوب کرده و همه را به هم پیوند می دهد این آتش هزاران سال است افروخته است و منبع حرارت فرهنگ مشترک قریب به سیصد میلیون تورک از شرق چین تا قلب اروپا و ار سیبری تا خلیج می باشد.

در فارسي لغتي براي ((بايرام)) وجود ندارد و ((عيد)) يك لغت عربي است كه فارسها بكار ميبرند يا بهتر است بگوييم كه اصلا فارسها داراي چنين مراسمي نبوده اند كه لغتي نيز براي آن داشته باشند. حتي لغت ((جشن)) نيز توركي است كه در فرهنگ سنگلاخ بدان اشاره شده است

—————————–

3 پاسخ

  1. کوروش هم ترک بوده

  2. دایناسورها هم ترک (تورک) بوده‌اند.

  3. کوروش احمق بود و نمدانست تومروس ترک بود و خون ترک در رگهایش جریان داشت و تومروس کوروش کبیر فارسها رو مثل سگ سر برید.هه ههه ههههههه…

بیان دیدگاه