عید نوروز فارسی یا ایرانی نیست


در کتاب اوستا هيچ سخنی از نوروز به ميان نيامده

باهار بایرامی

“تزه ايل بايرامي” ، “بايرام” ، “يئنگي ايل

نوروز جشنی مربوط به پيش از آمدن فارسهابه اين سرزمين است

شم النسيم يا جشن بهار

که فارسها به آن نوروز میگویند این جشن بسیار قدیمی تر از آمدن فارسها به ایران است

ايام ديگر نوروز را در درباری

مانند دربار شاهنشاهان ساسانی راه نبود و فقط سالی يکبار برای تسليت مردمی مغلوب و ماتم زده پديدار می شد

هخامنشیان

بسیاری چیزها را از ملل تحت فرمان خود اقتباس کردند و از جمله آن ها یکی هم سال شماری خورشیدی بود که احتمالا پس از تصرف مصر بدست کمبوجیه (۵۲۹ تا ۵۲۲ پیش از میلاد) از مصری ها آموختند

حالا می دانیم که نام ماهها در تقویم هخامنشی ، با نام های اوستایی که در دوره اشکانی و ساسانی رواج داشت ( فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، تیر … ) فرق می کرد ؛ مثل اودکن ئیش که برابر فروردین بود و ثور واهر که با اردیبهشت همزمان بود

همچنین روز نخست سال برابر بود با آغاز پاییز و این سنتی بود که هخامنشیان از بابلی ها به ارث برده بودند. در بابل همچنین، آغاز زمامداری شاهان، مبدأ تاریخ بود و چون از مبدأ تاریخ هخامنشیان آگاهی چندانی نداریم، برخی پژوهشگران احتمال داده اند که هخامنشیان نیزمانند بابلی ها ، آغاز سلطنت شاهان را مبدأ تاریخ قرار می دادند

«شم النسيم»

يک نوع جشن بهار است و اگر «شم النسيم» را تحت اللفظی ترجمه کنيم، معنی آن چيزی می شود مثل «هواخوری» يا بهتر بگوييم «از نسيم لذت بردن

«در اين روز مردم از زن و مرد و کودک و بزرگ برای خود نوشيد نی و غذا بر می دارند و از خانه بيرون می روند. آنها تمام روز را در ساحل رود نيل بسر می برند. در آنجا آنها همه مردم با هم آواز می خوانند و می رقصند و شادی می کنند

سیزده بدر تقلیدی از این مراسم است

در روز شم النسيم که مردم با هم جشن می گيرند خيلی شيرينی خورده می شود. و ديگر اينکه همه مردم با هم جشن می گيرند. در آن روز گروه هايی تشکيل می شوند که به هم شيرينی و خوراکيهای ديگر تعارف می کنند و بعد رقص دسته جمعی آغاز می شود. يک نوع رقص دايره که بيشتر مردها انجام می دهند و معنی آن نشان دادن توان طبيعت است در ارتباط با طبيعت تازه بيدار شده است

پژوهش هايی انجام گرفته و تصاويری پيدا شده که حکايت از برگزاری اين جشن در دوره باستان دارد

در اين کشورها روز ۲۱ مارس، يعنی اول فروردين نه تنها فرا رسيدن بهار جشن گرفته می شود، بلکه آن روز، روز مادر نيز است. اين روز در سوريه و لبنان تعطيل رسمی است. در اين روز فرزندان خانواده جشن بزرگی برای مادر خود برگزار می کنند و به او هديه می دهند. غير از اين سنت خانه رويی و تميز کردن خانه بصورت گسترده ای در سوريه و لبنان وجود دارد. مردم خانه ها را تميز و آنرا سفيد می کنند و اين هم نماد نو شدن خانه برای مادر است

آشوريان که ميان ايرانيان بيشتر به آسوری شهرت دارند، از اول آوريل (دوازدهم فروردين) سال 6757 را آغاز کرده اند و به مدت دوازده روز سال نوی خود را که مبنای آن بر تشکيل تمدن باستانی آشور نهاده شده، جشن می گيرند

عيد سال نوی آشوريان، «خا ب نيسان» يعنی آغاز نيسان يا همان ماه آوريل ميلادی ناميده می شود

موطن اصلی آشوريان شمال عراق، شمال غرب ايران، جنوب شرق ترکيه و بخشهايی از شرق سوريه است

که بنابر آمار، شمار آشوريان از 27 ميليون در سطح جهان به ششصد هزار نفر رسيده که عمده آن به دليل مهاجرت و حل شدن در ميان ديگر ملتهای مسيحی است

فارسهای باستان سال نو را همزمان با نوروز آشوری شروع میکردند و تقلید میکردند

آشوريان ايران عمدتاً در استان آذربايجان غربی، بويژه شهرستانهای سلماس و اروميه ساکنند اما در ديگر شهرهای ايران نيز پراکنده شده اند

آشوريان از نخستين اقوامی اند که به مسيحيت گرويدند و خود می گويند که در زمان حيات عيسی مسيح، آشوريان مسيحی شده اند

آنان اکنون از لحاظ مذهبی به چهار فرقه تقسيم می شوند؛ آشوريان پيرو کليسای شرق آشوری که در گروه مسيحيان ارتدکس طبقه بندی می گردند و در گذشته های دور نسطوری خوانده می شوند، آشوريان کاتوليک که کلدانی ناميده می شوند و آشوريان پروتستان که بخشی از آنان پيرو کليسای انجيلی اند

آشوريان به زبانی سخن می گويند که يادگار زبان باستانی تمدن آشور است که زبان عربی نيز در آن ريشه دارد، تا آنجا که در زبان امروز آشوريان واژه هايی که شباهت به واژه های عربی داشته باشند زياد به گوش می رسند

اين شباهت در خط آشوری نيز به چشم می خورد

فارسها نوروز را مثل بقیه چیزهائی مثل غذا ها موسیقی و تاریخ و غیره از ملت های دیگر دزدیده اند و به اسم خود جا میزنند

فارسها در خارج از کشور عید سال نو سال نو فارسی مینامند غذاهای ملل مختلف ایران را غذاها ی فارسی مینامند فرشها ی بافته شده توسط ملل غیر فارس ایران را فرشهای فارسی مینامند حتی گربه ها را نیز گربه های فارسی مینامند و در این راه تاریخ نویسان خارجی مشکوک نیز یار و یاورشان هستند

احياء نوروز در دوره اسلامی

با وجود اين نوروز از زمان مأمون، خليفه عباسی، کم و بيش زنده شد

گذشته از عباسيان که نوروز را به هر صورت محترم می داشتند، حکومت های ايرانی که در نواحی مختلف بر سر کار آمدند از آن جمله سامانيان 261 تا 389 ق ) و آل بويه ( 320 تا 448 ق ) در خراسان و شمال و جنوب ايران در زنده نگهداشتن نوروز کوشيدند

بشر از هزاران سال پيش گاهشماری می کرده و اقوام متمدن ساکن در بين النهرين جزء اولين مردمانی بوده اند که آغاز سال نو را جشن گرفته اند. سومريان پنج هزار سال پيش و بابليها دو هزار سال پيش از ميلاد مسيح، جشن سال نو داشته اند. در تقويم بابلی، سال نو با رويت هلال ماه نو، بعد از اعتدال بهاری آغاز می شد و جشن آن تا يازده روز ادامه داشت. در روزهای آخر اين جش، يک سفره همگانی به نشانه همدلی همه افراد قوم در سال جديد، گسترده می شد

در مصر باستان مردم به همراه فرعون، سال نو را جشن می گرفتند. مصريان از نقش يک کودک به نشانه نو شدن سال استفاده می کردند. يونانيان باستان نيز با به نمايش گذاشتن يک کودک در يک سبد، الهه شراب را در آغاز سال نو ستايش می کردند اين نشانه ای از باروری و حيات دوباره طبيعت بود

در کشورهای آسيای ميانه خيابانها و معابر را می آرايند. در مزار شريف افغانستان، علامتی را که منسوب به حضرت علی می دانند، بلند می کنند و اين علم تا چهل روز برافراشته باقی می ماند. در پاکستان روز عيد آتش روشن می کنند و با اين کار بديها را می سوزانند. علوی های کرد ترکيه نوروز را به عنوان تولد حضرت علی جشن می گيرند

حایاتینیز روزگارگیبی اوزگور، آتش گیبی سیجاق

قورد گیبی اوغورلو، سو گیبی آیدین و توپراق گیبی برکتلی اولسون

منبع: TurkIran

—————————–

2 پاسخ

  1. آخرشم یک حرف درست وحسابی ننوشتی که بدونیم این »شم النسيم« از کجا آمده.
    ولی خوب بسیاری از پژوهشگران پیدا کرده اند که در روز اول بهار اینکاها و چندی دیگر از قومهای سرخپوست آمریکایی جشن گرفته و به پیروزی خورشد به استقبال رفته اند.
    احتمالا جشن نوروز و بسیاری دگر از چیزهای خوبی که ایرانیان دارند از اونجا می آید.

    آقا عذر می خوام شما آخوند نیستید؟
    چه چیری را می خواهید ثابت کنید؟
    خوب حالا اگر هم نوروز از جای دیگری آمده باشد چه چیزی را به شما می رسانه, جز اینکه نژادپرستی شما را ثابت می کنه.

  2. نژادپرستی این نیست که آدم حقیقت را بگوید. این هست که مثل فارسها عید دیگر ملل را به نام خود ثبت نماید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: