تاملی گذرا بر حماسه عاشورای حسینی


عاشورای حسینی با آن حال و هواي معنوی و انسان سازش از راه رسید . بار دگر رایحه عطر خون حسين (ع) و یاران آزاده اش که در صحرای « تَف » برای تحقق ارزش های الهی و پاسداری از عدالت و انسانیت و آزادی ریخته شده بود، مشام جان آزادگان و ظلم ستیزان را معطر ساخت .
امروز عاشورا است .
عاشورا، روزی است که حسین، قهرمان و بازیگر نقش اول سناریوی صحرای تَف در حالیکه مرگ را به سخریه گرفته بود، بدون هراس از ظالم، همچون کوه مقاوم و با صلابت در مقابل لشکریان یذید ایستاده و مرگ با عزت را در راه ارمان خدائی اش برگزیده و بی مهابا فریاد میزند:» الموت اولى من رکوب العار والعار اولى من دخول النار . انا الحسين بن على آليت ان لا انثنى… مرگ بهتر از پذيرفتن ننگ است و پذيرفتن ننگ بهتر از قبول آتش سوزان جهنم است‏ من حسين فرزند على هستم، سوگند ياد کرده‏ام که در مقابل دشمن سرفرود نياورم…»{1}.
عاشورا، روز مقابله جبهه حق علیه باطل است . روزی است که«مردن یک مرد تضمین حیات یک ملت است و شهادت او، مایه بقای یک ایمان … اعتراض سرخی است بر حاکمیت سیاه، فریاد خشمی است بر سر سکوتی که همه حلقوم ها را بریده است.«{2}.
عاشورا، روزی است که مردان اندک و کم شمار اما با صلابت عشق و ایمان، با ریختن خون سرخ شان بر شمشیر های آخته ای کثیر اشباح الرجالی از رجاله های دربار یذید، پیروز میگردند»کم من فئته قلیله غلبت فئته کثیره باذن الله«.
عاشورا روزی است که دشت نینوا از خون شهیدان کربلا، رنگین شده و آلاله های سرخ شهادت، دشت تفتیده «تَف» را با مخمل سرخ شهادت تزئین کرده است .
عاشورا روزی …
نهضت انقلابی و انسان ساز کربلا در شرایطی بوقوع پیوست که یذید و یذیدیان بنام اسلام، سيطره‌ حاکمیت استبداد، ظلم، جور، سياهي و ستم را بر دیار مسلمین گسترش داده و با استخدام دین فروشان درباری به تحریف و مسخ حقایق و ارزش های متعالی اسلام مشغول بودند . در چنین برهه ای از زمان بود که کار سترگ اباعبدالله حسین(ع) آغاز شد تا با ایستادگی در مقابل دستگاه جور یذید، حتی به قیمت ریختن خون خود و یارانش، نقاب به ظاهر اسلامی را از چهره کریهه یذید برداشته و الگوئی شود که یادآوری نهضتش خواب را بر چشم همه يذيديان تاریخ آشفته ساخته و تاریخ بشریت را سرشار از تداوم حماسه و ایثار و آزادگی و ظلم ستیزی کند . فلسفه قیام و حماسه حسيني در کربلا بسيار گسترده، شورانگيز و عميق است که بازگوئی علت اساسی قیام خونین اباعبدالله و یارانش و زدودن خرافات و آلایش ها از دامان حادثه خونین و جانگداز کربلا، میتواند این حماسه همیشه ماندگار تاریخ را بمثابه الگوی مبارزه حق خواهی و عدالت طلبی بشریت دربند و مظلوم، درآورده و به مقاومت و مبارزه و تحرک آنان روح عاشورائی بدمد .

از انجائیکه علل و انگيزه هاي اصلی نهضت عاشورا، مبارزه با دستگاه جور و ظلم و بیداد برای تحقق عدالت، حرّيت، آزادگي، حقّ جويي، عزت خواهي و ذلت گريزي است، به همین لحاظ در هر روزگاری که حاکمیت بیداد و ستم، دمار از روزگار مردم مظلوم و بی پناه درآورده و دسته دسته آنان را به جوخه های مرگ و در گودال های تباهی و سیاهی و بیچارگی سوق داده اند، یاد و خاطره قیام انقلابی اباعبدالله حسین(ع) حیات و تحرک و نیروی مقاومت و فداکاری شگرف برای همه ی نسل های دربند در همه ی عصر ها بخشیده و آنان را به قیام واداشته اند تا دامنه ظلم و جور را بر چینند . زیرا خون حسین و یارانش در طول زمان به کالبد های انسان های دربند و مظلوم به جریان افتاده و انان را به مقاومت و سربلندی و جانفشانی در راه ارمان های والای الهی و انسانی اش به یاری جبهه حق علیه باطل فرا خوانده است .
گرامی داشت عاشورا آفرینان سال 61 هجری قمری، به ما می آموزد که در عاشورا و کربلای زمان خویش، با یذیدیان حاکم بر سرنوشت خود چه باید بکنیم؟. فقط سالی یک بار، ریختن اشک و نظاره گر بودن بر جرایم و مظالم یذید و یذیدیان کافی خواهد بود و ما بار مسئولیت خویش را با ریختن چند قطره اشک سبک کرده ایم؟، مسلما که نه . زماني كه امت اسلام در تحت رهبری و پيشوايي چون يذيد گرفتار شود و یذید و یذیدیان بر مردم، به ناحق حکم برانند، بايد فاتحه اسلام را خواند،«علي الاسلام السلام» . پیرو حسین بودن بما میاموزد که اگر در جامعه ی ظلم باشد و عدالت قربانی گردد، باید در کربلای زمان خویش به تاسی از قیام خونین و انسان ساز عاشورا، بر علیه این مظالم و مفاسد و حق طلبی ها، قیام کرد .  این امر بما میاموزد که اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتیم که حاکم جابر و ظالم با مشخصات یذید بر ما حکم میراند، پس بر ماست که بر علیه مظالم دستگاه جور قیام کنیم . زیرا « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » یعنی؛ همه روز عاشورا و همه جا کربلا است .
نباید فراموش کرد که واقعه جانسوز عاشورا صرفا یک حادثه غم انگیز تاریخی نه، بلکه يک فرهنگ انقلابی از مکتب آزادیبخش اسلام ناب محمدی است که بمثابه یک رسالت عظیم انسانی، همیشه الهام بخش مسلمانان آزاده و عدالتخواه بوده است. امام حسين(ع) و یارانش با قیام خونین شان در روز عاشورای شصت و یک هجری، حماسه‌اي بی بدیلی در تاریخ مبارزات حق طلبانه انسانها،خلق نمودند که امروز يادآوري آن قیام و مبارزات ظلم‌ستيزانه امام و يارانش، الگويي برای بشریت آزاده گشته است . بی شک، قیام ستم ستیز عـاشورای حسینی، نقش تعین کننده و اساسی در مبارزه بر ضد ظلم، ستمگری و جنایت حکام ظالم داشته و طبعا باز گوئی قیام عاشورا و باز آفرینی صحنه های مملو از عزت و شجاعت و حق طلبی شهیدان کربلا، خود تداوم منطقی حرکت انقلابی امام حسین(ع) در گستره زمانه ها و در پهنه زمین ها بوده که موج های عدالت خواهی و ظلم ستیزی را در بستر زندگی به طغیان واداشته است.
به همین لحاظ، کربلا دانشگاه جهانی مبارزین آزاده تاریخ به حساب میاید و آزادگان جهان صرف نظر از وابستگی های اعتقادی و مکتبی شان با مطالعه و تعميق در فرهنگ عاشورا و قهرمانان کربلا از مکتب حسین درس آزادگی و ظلم ستیزی را فرا گرفته اند. مهاتما گاندی که جزء رهبران تاریخ ساز جهان محسوب میگردد در باره تاثیر پذیری از امام حسین (ع) چنین گفته است: «من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام، بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند»{3}. پروفیسور ماربین، خاورشناس آلمانی می گوید: «حسین با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقاینت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت، نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت. این سرباز عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست»{4}. توماس کارلایل تاریخدان شهیر اسکاتلندی در باره امام حسین علیه السلام چنین ابراز  نظر کرده است:«بهترین درسی كه از تراژدی كربلا می گیریم، این است كه امام حسین و  یارانش ایمان استوار به خدا داشتند، آنها با عمل خود روشن كردند كه تفوق عددی در جایی كه حق با باطل روبرو می شود، اهمیت ندارد و پیروزی امام حسین با وجود اقلیتی كه داشت باعث شگفتی من است»{5}. واشنگتن ایروینك مورخ آمریكایى نیز نظر جالبی درین باره ارائه داده است :»برای امام حسین علیه السلام ممكن بود كه زندگی خود را با تسلیم شدن به اراده یزید نجات بخشد، لیكن مسئولیت پیشوا و نهضت {رهائی}بخش اسلام اجازه نمی داد كه او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد. او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشك و در روی ریگ های تفتیده عربستان روح امام حسین فناناپذیر است. ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، ای امام حسین»{6}.
آری حسین جان ! ما این را نیک میدانیم که در مقابل عظمت و بزرگی و ایثار تو و یاران با وفایت، همه ی بشریت آزاده سر تعظیم و تکریم فروآورده اند . نسل عدالتخواه امروز جامعه مظلوم هزاره نیز بیشتر از گذشته، تشنه فضيلت و عدالت و حميت و شجاعت و شرافت تو و یاران با وفایت میباشند . دستی از آن دوردست ها بسوی مان دراز کن و شمه از عطر دل آویز خون جوشان و آگاهی بخشت را در رگهای منجمد مان جاری و ساری ساز تا در گرمی سیال خون عاشورائی ات، سردی سکوت و اغفال و بیدردی و بی همتی که در خونرگ های جامعه ما مسلط گردیده است، به مذاب نور و حرکت و جهش و عظمت و وقار و اگاهی و خودباوری مبدل گردد . تا همیشه ای روزگار آماده باشند که مرگ سرخ و شهادت را بر زندگى ذلت‏بار ترجيح داده و گلواژه های آزادى و عدالتخواهی را همواره در بستر تاريخ مبارزاتی شان به رویش بنشینند .

1- نفس المهموم صفحه187
2- کتاب شهادت، عنوان خون و پیام  ، صفحه 257
3- الحسین فی الفکر المسیحی، آنتوا بارا
4- فرهنگ عاشورا، ص279
5- مجله نور دانش، شماره 3
6- مجله نور دانش، شماره 3

عباس دلجو
عاشورای 2010

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: