یادی ازیک» پرچم گمشده»


شاید مطرح کردن این موضوع که به نظر شما پرچم هزارستان چه بوده ویا چه می تواند باشد درابتدا یک فکر تندروانه باشد اما اگر درواقعیت امر بسنجیم طرح این موضوع یکی از اساسی ترین سوال ها است ؟ موضوع که بارهاخودم با نبود آن احساس کمبود در معرفی زادگاه وحتی هویت خودم به دیگران کردم «یگروز که می خواستم برای یک قهرمان از سرزمین هزارستان که وارد داستان می شود پرچم را به نشانه هویتش دردستانش بسازم واقعا ماندم چه نماد ویا پرچمی می توان دردستانش قرار داد؟» درمنابع تاریخی هم کمتر به این موضوع پرداخته شده است یا شاید من چیزی که بعنوان نماد ومظهر تمام این قوم وجغرافیا درآن تبلور یافته باشد را نیافتم.

اگر درتاریخ ملل دیگر نگاه کنیم می بینیم که هرجغرافیا اگرچند کوچک براساس سنت های باستانی ومتاثر از شرایط فرهنگی ، اقتصادی وسیاسی خود نماد هایی رابه نشانه پرچم دارند به طور مثال بعد از پرچم انگلستان که یگ پرچم ملی بریتانیای هااست درهر ایالت دیگر پرچم های دیگری نیز دارند ودرکشورهای اسکاندناوی نیزهم چنین به اضافه پرچم ملی هر شهر نمادهای ویژه را به خصوص در مراسم منطقه ای شان درکنار پرچم ملی قرارمی دهند

روزگاری درافغانستان نیز این طرح مطرح شده که در افغانستان جامعه فدرالی شود امید وارم این طرح درآینده هم به ثمر برسد ولی آنچه دراین میان مهم است پیدا کردن «نماد» برای مردم هزارستان بعنوان پرچم است.

تلاشهای کردم تا بتوانم از «عکس بودا» بعنوان پرچم استفاده کنم ولی این چندان جالب نیست زیرا مردم بت های بامیان را بیشتر به عنوان یک آثارباستانی موردتوجه قرارمی دهندتا نماد قومی.

اما این پرچم هرچه باشد دوست دارم نماد از «غرور» هیبت وصلابت این قوم باشد نه نماد های مظلومیت این قوم. دوست دارم جرئت وجسارت «سامورایی ها» و»لنچانها» بورسیلیها»که در وجود نازنین این مردم نهفته است دررنگ وطرح این پرچم باشد.چرا دردنیا ماباید همیشه عزادار باشیم وبمانیم ؟ چرا باید همشه پسوند نام ما «مظلوم وستمدیده ومحروم باشد ؟ وچرا «هفت هنر» ما فقط راوی روایت رنجهای بی درمان باشد که گفتنش تنها ما را روانا تهی می سازد؟ چراهیچ کس از قصه های غرور آفرین نهفته در متن فرهنگ ما گپ نمی زند و…؟

من از تمام اندیشمندان وبویژه هنرمندان گرافیگ تقاضا مندم اگر ممکن است دراین زمینه طرح را طراحی کنند و در آرای عموم بگذارند تامطابق آرا بهترین را نتخاب کرده ودر بعضی جاها استفاده شود ازجمله خودم دریک فیلم انیمشن که با موضوع هزاستان است می خواهم استفاده کنم

وهم چنین از کسانی که در زمینه طراحی و بازآفرینی » بازی های کامپیوتری» انیمشن» سه بعدی » تدوین حرفه ای فیلم» سابقه فعالیت دارند دعوت به همکاری میشود ایمیل

simajan2005@yahoo.com

سیما یگانه /جمهوريِ سکوت

پاسخی بگذارید

