لوحه های اختطاف شده دوباره مسترد گردید


لوحه های اختطاف شده دوباره مسترد گردید

از قرار گزارش همکار خبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان از شهر مزارشریف، لوحه های سنگی که تاریخچه بازسازی روضه مبارک به ابتکار مردم شمال به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم به لسان های اوزبیکی، فارسی و انگلیسی در آن حک گردیده بود و بتاریخ هفتم و هشتم مارچ خفاشانه ذریعه اشخاص فرهنگ ستیز ربوده شده بود، خوشبختانه در اثر تلاش و فشار های متنفذین قومی و شخصیت های فرهنگی داخل و خارج کشور دو باره مسترد و به جایش نصب گردید.

مقبره حضرت علی (ک) از آثار اساسی معماری تیموریان درافغانستان به شمارمیرود. همین اثر تاریخی مسبب اعمار شهر مزارشریف درشمال افغانستان شده است. این اثر بعدها بوسیله حاکمان افغانستان و بازماندگان تیموریان دوباره تعمیر گردیده است.
در بازسازی اخیر روضه مبارک در سال ۱۳۵۷هجری شمسی مبلغ دونیم ملیارد افغانی از بودجه حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و کمک های مالی مردم شمال کشور به مصرف رسیده است.
فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان درحالیک پایان ثمربخش ماجرا را نتیجه تلاش همگانی اشخاص و نهاد های فرهنگی میداند، معتقد بدان است که عقل سلیم و تفکر سالم، پرهیز از احساسات ذهنی و فرهنگ ستیزی و تحمل همدیگر، احترام متقابل و همزیستی مسالمت آمیز میتواند هموار  کننده راه بسوی وحدت ملی باشد.

هئیت رهبری فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 

بیان دیدگاه