دانشمندان تورک به دنبال ساخت رگ مصنوعی قلب


دانشمندان تورک به دنبال ساخت رگ مصنوعی قلب

پروفسور اولوجای با اشاره به اینکه هم اکنون در دنیا تکنولوژی تولید رگ مصنوعی تنها به رگهای با قطر بالای ۶ میلیمتر محدود است افزود: ما می خواهیم برای اولین بار در دنیا گامی فراتر از این برداریم

دانشمندان و اعضای هیأت علمی دانشگاههای اولوداغ و فنی استانبول برای اولین بار در دنیا به دنبال ساخت رگهای سه میلیمتری قلب با استفاده از نانولیف هستند.

پروفسور دکتر یوسف اولوجای مدیرگروه مهندسی علوم نساجی دانشکده مهندسی و معماری دانشگاه فنی استانبول و مسئول این پروژه در مصاحبه ای خاطرنشان کرد: رگ مصنوعی اولین بار توسط چرخ خیاطی همسر یک پزشک آمریکایی در سال ۱۹۵۲ ایجاد شد. اکنون تکنولوژی تولید رگ مصنوعی باعث نجات جان بیماران زیادی شده و به یک صنعت تبدیل شده است. در ترکیه تا کنون رگ مصنوعی از خارج وارد می شود. یک رگ مصنوعی ۳۰ سانتی متری بالای ۵۰۰ دلار به فروش می رسد. در حالی که مواد اولیه آن چند دلار بیشتر نمی باشد. ممکن است برای هر رگ مصنوعی حدود یکصد دلار نیز هزینه شود اما سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سودآور است.


ما اکنون تکنولوژی تولید رگ مصنوعی را در ترکیه داریم. علاوه بر استفاده از رگ مصنوعی در ترکیه، می توان آنرا به خارج نیز صادر نمود.

پروفسور اولوجای با اشاره به اینکه هم اکنون در دنیا تکنولوژی تولید رگ مصنوعی تنها به رگهای با قطر بالای ۶ میلیمتر محدود است افزود: ما می خواهیم برای اولین بار در دنیا گامی فراتر از این برداریم. به دنبال ساخت رگهای مصنوعی سه میلیمتری هستیم که بتواند در جراحی های بای پس کار رگهای منتهی به قلب را انجام دهد.

 

اولوجای با تأکید بر اینکه به لحاظ تئوریک امکان ساخت رگهای سه میلیمتری وجود دارد اما در نتیجه بزرگ شدن بافت کلاژن از داخل و بیرون، شاهد مسدود شدن رگها هستیم افزود: «بافت کلاژن در داخل یک رگ سه میلیمتری در طول شش ماه تا یک سال تا دو میلیمتر افزایش بعد می تواند پیدا کند و این به معنای بازگشت بیمار به وضعیت قبلی است. به همین خاطر در جراحی بای پس رگ مصنوعی استفاده نمی شود و فرد بیمار با رگی که از پا یا دست گرفته می شود جراحی می شود.»

پروفسور اولوجای اضافه کرد: «تا کنون دو سوم این پروژه را با موفقیت به اتمام رسانده ایم.افزایش بعد بافت کلاژن در حد مورد هدفمان بوده است. در نیمه دوم ضخامت رگ توانسته ایم جلوی رشد کلاژن را بگیریم. اکنون در حال تلاش برای جلوگیری از ایجاد ترومبوسیس در بافت داخلی مورد تماس با خون هستیم. با چند دارو به این موفقیت نیز دست یافته ایم اما به دنبال پایداری آن هستیم. با استفاده از نانولیف این امر ممکن است.»

میانگین عمر رگهای مصنوعی که به جای رگهای آئورتی استفاده می شوند اندکی بیش از بیست سال است و در صورتی که پروژه دانشمندان ترکیه با موفقیت به انجام برسد عمر سایر رگهای مصنوعی نیز افزایش خواهد یافت.

 

بیان دیدگاه